روزهای الله برابر 1000 روز بشر است یا 50000 سال؟

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

شبهات قرآنی پاسخ به شبهات مطرح شده در رابطه با قرآن/نویسنده: جمعی از نویسندگان سقز
عنوان کلی شبهه: اختلافات عددي در قرآن
عنوان شبهه: آيا روزهاي الله برابر 1000 روز بشر است؟
طرح شبهه: طرّاح شبهات قرآني اين بار پس از مطالعه‌ي آياتي از قرآن كريم ادّعاي وجود تناقض گويي در كلام خداوند، راجع به تعيين روزهاي خدا با روزهاي بشر را مطرح نموده، و مدعي است؛

كه خداوند در بعضي آيات مانند آيه‌ي 40 سوره‌ي حج) و آيه‌ي (5 سوره‌ي سجده) تعداد روزها را در عالم لاهوت برابر با 1000 سال عالم ناسوت، و در جايي ديگر از قرآن يعني آيه (4 سوره‌ي معارج) روزهاي عالم لاهوت را برابر با 50 هزار سال عالم بشري، دانسته است. در جايي 50 هزار و جاهاي ديگر 1000 سال که درآن تناقض دیده می شود.
پاسخ به شبهه:
طبق روال معمول ابتدا آيات مورد استناد طرّاح شبهه را به ترتيب مورد بررسي قرار مي دهيم و نكاتي را يادآور مي‌شويم.
الف) آيه‌ي (47 سوره‌ي حج) ‏ )وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذَابِ وَلَن يُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ وَإِنَّ يَوْماً عِندَ رَبِّكَ كَأَلْفِ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ(‏
ترجمه: (اي پيغمبر ! كافران ، مسخره‌كنان) از تو مي‌خواهند كه هرچه زودتر عذابي را بر سر ايشان بياوري (كه آنانرا از آن مي‌ترساني. اين عذاب بدون شكّ گريبانگيرشان مي‌گردد) و خداوند به هيچ وجه خلاف وعده نمي‌كند (و عذاب را گريبانگيرشان مي‌سازد ، هرچند سالها طول بكشد ، اصلاً زمان نسبت به خدا مطرح نيست ، و مثلاً در همين جهان) يك روز خدا ، بسان هزار سالي است كه شما مي‌شماريد و به حساب مي‌آريد . ‏
اين آيه بيانگر تمسخر كافران به وقوع قيامت است. خداوند پس از بيان عكس العمل آنان درباره‌ي خبر وقوع قيامت مي‌فرمايد: آنان و شما نبايد شتاب بورزيد زيرا سرانجام عذاب خدا نازل خواهد شد. در واقع بخش پاياني آيه بيانگر اين است كه خدا صبور است و هزار سال شمادردنیا، مانند يك روز خداوند است. پيش از هر چيز مي‌توان گفت كه در بند جداگانه دخول ادات تشبيه بر لفظ «ألف» (هزار) مي‌تواند اين آيه را از زمره‌ي استنادهاي طرّاح شبهه خارج كند، بدين معني كه هدف خداوند از اين آيه فقط تشبيه بوده است تا شتاب بشر و صبر خود را به تصوير كشد. امّا در هر حال استعمال لفظ «ألف» از جانب خداوند مي‌تواند دليلي داشته باشد كه بدان اشاره خواهيم كرد.
ابتدا لازم است راجع به لفظ «يوم» در فرهنگ قرآني نيز توضيحي داده شود.
طبق نظر دكتر محمدعلي رضايي اصفهاني واژه‌ي «يوم» در قرآن داراي معاني زير است:
1- به معناي فاصله‌ي زماني از طلوع خورشيد تا غروب آن: (بقره/196)
2- بخشي از زمان : (ابراهيم/5) و (آل عمران/140) و (اعراف/54)
3- زمان خارج از مفهوم مادي: مانند: يوم القيامة، يوم الاخر،یوم الحساب ،یوم النشور، كه در اين حالت در مقابل كلمه‌ي «الليل» قرار مي‌گيرد و مترادف لفظ «النهار» نيست.
امّا به گفته‌ي ابن كثير آنچه در اين آيه مراد است، آن است كه خداوند به بشر مي‌گويد: اصلاً شب و روز كه معيار زماني انسانهاست براي خداوند مطرح نيست، بلكه همگي آنها تحت سلطه و اراده‌ي خداوند است و خداوند مافوق زمان مورد نظر شماست.انسان مخلوق است،زمان هم مخلوقی دیگر،انسان خود راباواحدزمان می سنجد وطی مدتی ازاین زمان رشد تکوینی وتشریعی خودرا به پایان میبرد،حال آنچه ازمقوله ی زمان براوازلحاظ فیزیکی موثرومحسوس واقع میگرددبرخداکه واقع نمی شودوتصوری اشتاه ونابجاست.چون آنچه مخلوقی مانند انسان ازمخلوقی دیگرمثل زمان تصوردارد رانمیشودبه خداهم همان تصور وبرداشت رانسبت داد وخدای خالق ومافوق رابه عالم مخلوق تنزل داد وسلطه وتصورخدارا مانند تصوروبرداشت خودبه حساب آورد.
ب) آيه‌ي 5 سوره‌ي سجده:  ‏ (يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِّمَّا تَعُدُّونَ) ‏
ترجمه: ‏ خداوند ( تمام عالم هستي را ) از آسمان گرفته تا زمين ، زير پوشش تدبير خود قرار داده است ،  ( و جز او مدبِّري در اين جهان وجود ندارد ) . سپس تدبير امور در روزي كه اندازه آن هزار سال از سالهائي است كه شما مي‌شماريد ، به سوي او باز مي‌گردد . ‏
در اين آيه كه صراحت بيشتري در تعيين ميزان روزهاي خدا با روزهاي بشر دارد. سخن از عروج اوامر به سوي حق بعد از تدبير امور از آسمان به زمين دارد. كه به بيان آيه اين كار در 1000 سال بشري صورت مي‌گيرد، آنچه در اين آيه مهم به نظر مي‌رسد، آن است كه فضايي كه آيه از آن سخن مي‌گويد، ظاهراً فضاي دنيا و نحوه‌ي مديريت خداوند بر جهان هستي است، امّا اينكه چرا مدّت زمان انجام اين امور در هزار سال صورت ميگيرد نيازمند توضيح معناي «الف سنة» (هزار سال) است. معناي الف: اين واژه در زبان عربي به معناي هزار مي‌باشد و در ميان عربها براي امور مختلفي به كار مي‌رود. در قرآن نيز در چند جا از آن استفاده شده است. مانند آيه‌ي (96/ بقره) كه صرفاً براي زياد جلوه دادن مدت زمان مي‌باشد.
امّا مهم‌تر آنكه مفهوم اين عدد در اين آيه، لزوماً به معناي هزار سال واقعي نيست، و فقط جهت تفهيم عظمت مقام خدا و اهتمام او به كار بشر بيان شده است. البته اگر معناي واقعي نيز داشته باشد، مي‌تواند بيانگر مدّت زماني باشد كه عمل تدبير امور و عروج آنها به سوي خداوند در آن زمان صورت مي‌گيرد. امّا چون هيچ دلالتي بر قيامت ندارد، آنرا مي توانيم يكي از رويدادهاي در حال جريان در دنيا بدانيم.
از ابن عباس نقل شده كه در اين باره گفته است: قضا و قدر الهي از آسمان به زمين فرود مي‌آيد و آنچه خداوند در نظر گرفته و حكم كرده به زمين نازل مي‌شود، و سپس در روز قيامت نتيجه‌ي تمام اين امور در يكي از روزهاي قيامت كه به علّت هول و هراس مردم برابر هزار روز دنياست به سوي او برمي‌گردد. بنابر صحّت اين روايت مي‌توان دريافت كه اصحاب رسول خدا (ص) نيز به عنوان اوّلين نسل دريافت كننده‌ي پيام آسماني قرآن از اين اعداد مفهوم واقعي عدد را برداشت نكرده‌اند.
سيد قطب، به عنوان يكي از مفسّران معاصر، اين احتمال را كه اين اعداد بيانگر طول روزهاي نزد خدا به اندازه‌ي 1000 سال بشر باشد، به اين شيوه بيان كرده است كه: سنجش زمان فقط در حساب و كتاب مردمان است،و هر روز خدا برابر هزار سال آنان است.خداوند که اذلی وابدی است زمان برایش مطرح نیست وآنچه اززمان برمامیگذردوبرجسم فیزیکی ماتاثیرمیگذاردبرخدابی معنی وبی مفهوم است .

ج- آيه‌ي (4 سوره‌ي معارج): ‏ (تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ) ‏
    ترجمه: ‏ فرشتگان و جبرئيل به سوي او ( پر مي‌كشند و ) بالا مي‌روند در مدّتي كه پنجاه هزار سال ( معمولي براي انسانها ) طول مي‌كشد . ‏
امّا اين آيه كه در سوره‌ي معارج آمده و اين سوره از همان آغاز با سخن از قيامت و عذاب واقع شدني بر بشر آغاز مي‌شود، به روشني ما را در فضاي قيامت قرار مي‌دهد. و تعبير پنجاه هزار سال براي روزهاي آن را از بقيه آيات كه هزار سال است جدا مي‌سازد. مفسّران صحابه و جمهور مفسران ديگر نيز بر اين باورند كه «يوم» در اين آيه ناظر بر روز قيامت است كه پنجاه هزار سال طول مي‌كشد.
نكته‌ي جالب اينجاست كه خداوند در پايان دو آيه‌ي پيش، جمله‌ي «ممّا تَعُدُّون» را بكار برده است، در حاليكه در اينجا چنين قيدي مطرح نشده است، و اين خود به وضوح تفاوت دو موضوع را به ما نشان مي‌دهد.
مراد از «روح» در اين آيه، همان ارواح مردگان است نه روح به معناي جبرئيل. زيرا روح به معناي جبرئيل در قرآن معمولاً مقيد به صفتي خاص است. مانند آيه‌ي (193) سوره‌ي شعراء كه به صفت «امين» مقيد شده است و يا در آيه‌ي (102 سوره‌ي نحل) كه به صفت «قُدُس» مقيد گشته است.
طبق نظر طنطاوي، خداوند در اين آيه، ملائكه را جلو انداخته چون پيش از ارواح مؤمنان عروج مي‌كنند زيرا ارواح انسانها پس از مرگ آنها صعود مي‌كند، و صعود اين دو صنف به سوي عرش الهي است، عرشي كه محل فرماندهي خداست و زمان طول كشيدن اين عروج به اندازه‌ي پنجاه هزار سال با ميزان و معيار زمان دنيايي مي‌باشد.شاید منتقد بپرسد چراایندرزمان طو ل می کشد،این مشیت خداوند است مثلا"فاصله فلان ستاره اززمین یک میلیون سال نوری است .آیا این جای شک دارد ،نه بلکه این ناشی ازمشیت وحکمت واقتدار وعظمت خالق کائنات خداوند تبارک وتعالاست که ما از درک توانمندی وحکمت اوعاجزیم . البتّه ذكر پنجاه هزار سال نيز مي‌تواند براي تحديد نباشد، بلكه بُعد مقام قُدْسِ الهي را از مقام انسان بيان نمايد. در ضمن از برخي احاديث و مفاهيم ديني برداشت مي‌شود كه ارواح انسانها پيوسته در حالت ارتقاء هستند، و از پله‌اي به پله‌ي ديگر ،و از طبقه‌اي به طبقه‌ي ديگر، چه در زمان حيات، چه در زمان برزخ و چه در بهشت، در حال سبقت گيري و برتري جويي و ارتقاء از همديگر هستند.
طبق يك رأي ديگر نيز مي‌توان گفت با توجه به سياق آيات سوره‌ي معارج كه موضوع كفّار و منكران عذاب قيامت مطرح شده است، مقدار پنجاه هزار سال به تناسب حال ايشان بيان شده تا بيانگر مشقّت بيشتر ايشان به خاطر كفرشان باشد.
نتيجه‌گيري:
با توجه به مطالب بيان شده در رفع ابهامي كه براي مطرح كننده شبهه پيش آمده، مي‌توان نتايج زير را ارائه كرد.
1- آيات (47 سوره‌ي حج) و (5 سوره ي سجده) ناظر بر موضوعي غير از موضوع آيه‌ي(4 سوره‌ي معارج) است. زيرا آيه‌ي (47 سوره‌ي حج) به مقايسه‌ي صبر و تأمل خدا با شتاب‌زدگي بشر مي‌پردازد، و دليل به تأخير افتادن عذاب منكران قيامت را اينگونه بيان مي‌كند، كه برآورد روزها نزد خدا با آنچه شما مي‌شماريد بسيار متفاوت است، و به نسبت يك به هزار مي‌باشد. پرواضح است كه با چنين تعبيري از آيه نمي‌توان مفهوم واقعي عدد 1000 را برداشت نمود.
آيه‌ي (5 /سجده) نيز اشاره به تدبير امور نظام هستي از آسمان به زمين و بازگشت آنها به مركز فرماندهي هستي است ،و قرآن در اين آيه صحنه‌اي از فعاليّت‌هاي مرتبط با اداره‌ي امور هستي را به تصوير مي‌كشد، كه طبعاً در دنيا صورت مي‌گيرد. امّا لفظ هزار سال دو مفهوم را مي‌تواند در اين آيه ايفا كند:
 الف- مفهوم كثرت فاصله ميان بشر و خدا و به تعبيري ديگر ميان عالم ناسوت و لاهوت، از لحاظ معنوي و رتبه و مقام، كه در اين صورت فقط بر مبناي عرف بشر چنين تعبيري استفاده شده و به هيچ عنوان مفهوم واقعي عدد هزار را در ضمن خود ندارد. هرچند عظمت خدا و رفعت مقام ايشان هم از اين آيه برداشت مي‌شود.
 ب- چنانچه مفهوم واقعي عدد هزار را دربرداشته باشد، باز در هر دو صورت هيچ تناقضي با آيه‌ي سوره‌ي معارج ندارد. زيرا اين آيه، بيانگر صحنه‌اي از صحنه‌هاي قيامت يا روز حساب و كتاب خلايق است، حتّي اگر هر سه آيه ناظر بر يك موضوع مي‌بود، باز هم ايرادي بر قرآن وارد نمي‌بود، و مي‌توانست بيانگر تفاوت در وضعيت انسانها به نسبت ايمان و كفر آنها باشد. بدين معني كه قيامت براي كافران بسيار هراس انگيز و براي مؤمنان بسيار آسان تمام مي‌شود. چنين برداشتي از برخي احاديث صحيح نيز قابل دريافت است، و تفاوت در صحنه‌هاي قيامت نبايد براي ما امري تعجب آميز باشد. روزهاي عادي بشر 24 ساعت است امّا در همين كره خاكي در مناطقي چون فنلاند 6 ماه روز، و 6 ماه شب است.
2- امّا آيه‌ي (4سوره‌ي معارج) نيز چه پنجاه هزار سال واقعي را در بطن خود داشته باشد، و چه كنايه از شدّت هول و هراس بشر باشد، و بدين معني بوده كه سختي و شدّت آن روز به حدّي است كه انگار براي بشر پنجاه هزار سال طول مي‌كشد، در هر دو صورت ناظر بر موضوعي متفاوت با موضوع دو آيه‌ي ديگر است، و طبعاً تناقضي در ميان نيست.
3- مؤمنان خردمند و آنانكه دست يافتن به حقايق هستي اساسي‌ترين انگيزه حياتشان مي باشد، بنياد اعتقادشان را به گونه‌اي پايه ريزي مي‌كنند و باورهايشان را بر اصولي بنياد مي‌نهند، كه گمانه زنيهاي ناشي از جهل و نقص در موارد جزئي كه انديشه‌ي بشر بركنه آن  ره نمي‌يابد، ساختمان ايمانشان را متزلزل نمي‌سازد. شكّي نيست در قرآن حقايقي وجود دارد كه براي بشر تا زمانی كه در زمين مي‌زيد، هويدا نخواهد شد. امّا به باور ما هيچ يك از اين آيات كه قرآن كريم در آيه‌ي (7سوره‌ي آل عمران) آنها را متشابهات ناميده است، خللي در كمال جويي و هدايت يابي بشر نمي‌آفريند، چرا كه خداوند هرآنچه را كه بشر براي هدايت بدان نياز داشته، بدون كم و كاست و بطور شفاف و واضح در آيات محكم برايش بيان نموده است. اين آيات روشن و محكمات قرآن و مسلمات آن، بخش عمده‌ي هدايت رباني قرآن را تشكيل مي دهند. حال اگر در مسئله‌اي همچون وضعيت عالم ملكوت و كيفيت زمان در آن عالم يا در عالم پس از مرگ ، آنگاه كه نظام كنوني هستي در هم مي‌پيچد و قوانين و ضوابطي متفاوت با قوانين مادي حاكم مي‌شود، در قرآن مطالبي بيان شده كه با معيارهاي ما متفاوت و در فهم ما غيرقابل درك است، بايد با اتّكا بر اصول اوليّه‌ي ايمان و باور و با ارجاع به محكمات قرآن، درصدد پاسخ‌يابي و پاسخ‌گويي برآئيم، نه آنكه براي فرار از مسئوليّت‌هاي مهم و انسان ساز قرآن آن را دست آويزي براي خود قرار دهيم و به انحطاط ناشي از غفلت و غرور، دچار گرديم.
4- نكته‌ي قابل تأمّل ديگر مقايسه‌ي طول روز و شب سیاره ی زمين با ساير سيّارات و كرات آسماني ديگر است، كه بشر توانسته آن را محاسبه نمايد. آمدن شب و روز به صورت پي در پي ،زمان را براي ما مفهوم و محسوس مي‌گرداند، همه میدانیم شب و روز در نتيجه گردش زمين به دور خورشيد حاصل مي‌شود. كاوش در مورد 9 سيّاره‌ي منظومه‌ي شمسي و مقايسه‌ي روز و شب در آنها تا حدود زيادي ما را در فهم آيات مطرح شده در شبهه ياري مي‌رساند.باتوجه به کتاب کاوشی در ستاره شناسی اثر(ژاکلین وسیمون میتون)ترجمه محسن مدیر شانه چی نشرمعاونت فرهنگی آستان قدس چاپ بهمن ماه سال1365.
تصاویرصفحات 69و70فرض می كنيم در دو سيّاره عطارد و پلوتون نيز، همانند زمين انسانهايي زندگي مي‌كنند، آيا ازنظرکمی  «روز» براي آنان نيز همان مفهوم روز(24)ساعت براي زمينيان خواهد بود؟ اين در حالي است كه فاصله‌ي عطارد با خورشيد 58 ميليون كيلومتر، و فاصله پلوتون 5900 ميليون كيلومتر، و فاصله زمين 150 ميليون كيلومتر است. فاصله‌ي زمين از خورشيد،وحرکت آن به دور خودش، شب و روزي 24 ساعته براي ساکنان زمین به وجود آورده وادامه دارد.، حال ببينيم فاصله‌ي 58 ميليون كيلومتري عطارد منجر به شب و روزي چند ساعته برای ساکنان آن خواهد بود ؟
 
 


بررسي يوم (روز) از جهت علمي
قضيه‌ي آمدن شب و روز در پي هم بصورت مستمر و ادامه دار، امري است كه زمان را براي ما قابل فهم و محسوس مي‌گرداند و حيات ما را از لحاظ كمّي مفهوم مي‌بخشد و اين گردش شب و روز، چيزي نيست جز حركت سيّاره زمين در دو وضعيت (وضعي و انتقالي). حركت وضعي: عبارتست از حركت شبانه روز زمين به دور خودش روي يك مدار ثابت كه طي 24 ساعت يك دور كامل مي‌زند، و حركت انتقالي: عبارتست از چرخش زمين بر روي مداري بزرگتر كه به دور ستاره خورشيد طي تقريباً 365 روز كه مدّت يكسال است صورت مي‌پذيرد و يكسال را با چهار فصل متفاوت، پديد مي‌آورد. اين قضيه مسئله‌اي محسوس ثابت شده براي تمام جهانيان است. حال با توجّه به تصويرهاي ص 69 و 70 كتاب كاوشي در ستاره شناسي اثر (ژاكلين و سيمون ميتون) ترجمه‌ي «حسن مدير شانه چي» نشر آستان قدس معاونت فرهنگي چاپ بهمن 1365 كه در ص 69 مجموعه منظومه شمسي را با 9 سيّاره به دور خورشيد حركت مي‌كنند آورده است. اگر بفرض همانطور كه روي زمين موجودات زنده و انسان زندگي مي‌كنند، در دو سيّاره عطارد و پلوتون نيز موجوداتي زنده فرض شود، حال مفهوم روز (يوم) براي آنان و نسبت به زمين ما چه وضع و حالي خواهد داشت؟ آيا مفهوم زماني 24 ساعت از شبانه روز زمين با شبانه روز و (يوم) در آنان يكي خواهد بود؟ حال آنكه فاصله زمين ما از خورشيد 150 ميليون كيلومتر، و فاصله‌ي عطارد نيز 58 ميليون كيلومتر است.
فاصله پلوتون كه آخرين سياره منظومه شمسي در مدار است، 5900 ميليون كيلومتر مي‌باشد. با يك تناسب ساده تفاوت يوم و مفهوم آن تنها در اين منظومه كوچك شمسي، كه جزء ناچيزي از عالم بي‌كران و كرات آسماني است آشكار خواهد شد، چه رسد به اين فضاي بيكران و لايتناهي با بيلياردها كهكشان و منظومه‌هاي ديگر.
سيّاره زمين از خورشيد 150 ميليون كيلومتر فاصله دارد و شبانه روزش 24 ساعت است و روزش كه نصف آنست 12 ساعت مي‌باشد.
اگر شبانه روز مردم فرضي سياره عطارد و پلوتون را حساب كنيم آيا همان 24 ساعت زمينيان است يا خير؟ با يك تناسب ساده از صفرهاي ميليون جهت تسهيل در محاسبه صرف نظر مي‌كنيم. شبانه روز زمين 24 ساعت و فاصله از خورشيد 150 ميليون كيلومتر.
در عطارد كه فاصله‌ي آن با خورشيد 58 ميليون كيلومتر است شبانه روز چند ساعت است؟
    در سياره‌ي زمين      24 ساعت                               150 ميليون كيلومتر
    در سياره‌ي عطارد      X                      ×                58 ميليون كيلومتر
مدت شبانه روز ساعت

 شبانه‌روز در عطارد
 
حال روز كه نصف آنست چند ساعت است.
 ساعت          ساعت طول روز در عطارد  64/4
اكنون مدّت طول شبانه روز در سيّاره پلوتون         زمين 24 ساعت       150 ميليون كيلومتر در زمين
      و پلوتون كه 5900 ميليون كيلومتر         x           ×   5900 كيلومتر در پلوتون
از خورشيد فاصله دارد
مدت شبانه روز در پلوتون ساعت
طول شبانه‌روزد در پلوتون (ساعت)
 
حال يوم يا روز كه نصف آنست       ساعت در طول يك روز    
پس مدت روز براي مردم فرضي پلوتون  472 ساعت است ،حتّي گردش كامل آنها به دور خورشيد نيز از تفاوت فاحشي برخوردار است. بطوريكه زمين طي 1 سال يك دور كامل مي‌زند و يكسال بوجود مي‌آيد، يا يكسال مي‌گذرد. عطارد 24/ سال تقريباً ربع سال يا 88/2 ماه طول مي كشد،یعنی یک سال زمینیان که 12ماه طول سپری شدن آنست درعطاردمدت زمان این یک سال 2.88حدودسه ماه میباشد.ودر پلوتون 248 سال زمینیان طول مي‌كشد كه يك دور كامل بزندویکسال بگذرد.
* با توجه به اين قضيه ثابت، و نتيجه گيري مي‌شود (يوم يا روز) در قرآن در همه آيات به يك مفهوم نيامده و كاملاً معاني متفاوتي دارد، و بار مفهومي و كمي يوم در قرآن بامدت (زمان)  روز ما در منظومه‌ي شمسي قابل سنجش و تحديد نيست، و حتّي در مجموعه‌ي منظومه‌ي شمسي نيز قابل تعميم براي مردم فرضي اين نُه سياره نمي‌باشد.چون باتوجه به فاصله شان ازستاره خورشید وشعاع ومحیط مدار متفاوتشان نسبت به هم کاملا"طول روزوماه وسالشان باهمدیگر اختلاف دارند.

 به دلیل به هم ریختگی فرمول های ریاضی در این مطلب فایل pdf این مقاله را می توانید از طریق لینک زیر دانلود نمایید.

http://tazkerah.net/downloads/PDF/shobohate-qurani1

این مطلب را به اشتراک بگذار

نظرات  

 
0 #1 RE: روزهای الله برابر 1000 روز بشر است یا 50000 سال؟فاطمه رستم خانی 1394-06-17 19:24
باسلام عالی بود مصداق توضیح بسیار بجا بود .حالا منتقدین قرآن براین موضوع ادله دارند بیاورد سالها باید طول بکشد تافهم دقیق آیات دربشرپدید آید .
بازگو کردن
 

اضافه کردن نظر

در متن نظرات خود از هرگونه توهین به دیگران خودداری کرده و صرفا نظر خود را مرقوم بفرمایید.


کد امنیتی
تازه کردن

آخرین نظرات

آخرین پیامک ها

شبی با قرآن(1393/08/22) 1393-08-22 - سلام خدا بر شما * و در زمین کوههای...
شبی با قرآن(1393/08/15) 1393-08-15 - سلام اسلام دین صلح است *اي كساني ...
شبی با قرآن(1393/08/08) 1393-08-08 - سلام *اميد است پروردگارتان ( بعد ...

ورود نویسندگان

شبی با قرآن

  • در بخش شبی با قرآن تذکره پیامک های ارسالی هر هفته به همراه تفسیر آیات هفته ، همزمان با ارسال پیامک ها قرار داده خواهد شد تا بدین سان امکان دسترسی به پیامک ها از طیق اینترنت نیز فراهم شود.
  • پیامک های هفتگی

بخش اخبار

  • در بخش اخبار تذکره تلاش خواهد شد تا جدیدترین اخبار و رویدادهای جهان اسلام به سمع و نظر خوانندگان گرامی برسد.
  • ورود به بخش اخبار

بخش دانلود

  • در بخش دانلود تذکره تلاش خواهد شد تا امکان دانلود و مشاهده ی آنلاین انواع فایل های صوتی و تصویری و کتاب و نرم افزار اسلامی فراهم شود تا بدین گونه قدمی در راستای نشر فرهنگ اسلامیمان برداشته باشیم
  • ورود به بخش دانلود

مقالات تذکره

  • در بخش مقالات تذکره تلاش خواهد شد افزون بر تولید مقاله یکی از قوی ترین آرشیوهای مقاله برای سایت های اسلامی ایجاد شود تا امکان دسترسی به حجم وسیعی از مقالات در کمترین زمان ممکن فراهم شود.
  • ورود به بخش مقالات
شما اینجا هستید: خانه مقالات شبهات روزهای الله برابر 1000 روز بشر است یا 50000 سال؟