احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشت

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

 خرافات زردشتیتنویسنده : مصطفی حسینی طباطبایی
هیچ دینی بدون شریعت یا احکام و قوانین دینی نیامده است، ما اگر بخواهیم از مقررات آئین زرتشت آگاه شویم، نمی‌توانیم به گاتها بسنده کنیم که در آنجا مقداری نیایش و سرود و پرسش آمده است، بلکه باید به بخشهای دیگر از اوستا، همچون وندیداد بنگریم و در آنجا به تماشا بنشینیم! در وندیداد احکام عجیب و غریبی آمده که قطعا مورد پذیرش روشنفکران زرتشتی نیست،

ولی چاره چیست؟ دین که بی‌قانون و شریعت نمی‌آید، پس ناگزیر باید دوران این دین را «به آخر رسیده» بدانیم! در اینجا به آوردن نمونه‌هایی چند از این احکام شگفت بسنده می‌کنیم و داوری را به زرتشتیان منصف می‌سپاریم.
در وندیداد تکلف زنی را که کودکی مرده بزاید چنین تعیین کرده است:
[این آفرینندة جهان جسمانی و ای مقدس، بگو بدانم، نخستین خوراک و غذای این زن چه خواهد بود؟ اهورامزدا پاسخ داد و گفت: این زن باید یک مقدار خاکستر آمیخته باشاش گاو به اندازة سه لقمه، شش لقمه یا نه لقمه میل کند]( 1).
 در وندیداد سرانجام کسی که بر روی جسد مرده، یک نخ بیافکند چنین تعیین شده است:
[اگر یک مزادپرست روی جسد مرده یک شیء کم‌ارزش ولو به قدر آنچه از دوک‌جولایی و نخ‌ریسی یک دختر جوان باقی مانده، بیدازد تا زنده است پارسا شمرده نمی‌شود و پس از مرگ در بهشت جای نخواهد داشت]( 2).
در وندیداد نسبت به زنانی که حائض شده اند چنین آمده است:
[این زن هرگاه پس از نه شب بازهم در خون حیض باشد چنین معلوم خواهد شد که دیوها در جشن و بزرگداشت خودشان آفت خود را به این زن نازل ساخته اند. مزداپرستان در این موقع باید یک معبر (گذرگاه)که از درخت و گیاه خالی باشد انتخاب نمایند و سه سوراخ در زمین بکنند و زن را در دو سوراخ اول با شاش گاو و در سوراخ سوم با آب شستشو دهند](3 ). البته این شستشو و یژة زن حائض نیست، وضوء با گمیز یا گومز یعنی ادرار گاو! در آئین زرتشت شهرت دارد(4 ) و ظاهرا خبر همین قانون به أبی العلاء معری (شاعر عرب) رسیده که گفته است:

در شگفتم از خسرو و پیروانش
که چهره‌هــــــا را با شـــــــــاش گاو می‌شویند!

زنی که حیض بیند که اصطلاحا او را «زن دشتان» گویند، احکام غریبی دارد. از جمله آن که در وندیداد می‌خوانیم:
[ای آفرینندة جهان جسمانی و ای مقدس، بگو بدانم مردی که برای این زن غذا و خوراک همراه آورد – زنی که نشان حیض دیده و یا در قاعدگی زنانه باشد – باید از وی در چه فاصله باشد؟
اهورامزدا پاسخ داد و گفت: مردی که برای این زن غذا و خوراک همراه آورد – زنی که نشان حیض دیده و یا در قاعدگی باشد – باید از وی سه گام فاصله داشته باشد.
در کدام ظرف باید نان برای وی همراه آورد، در کدام ظرف باید آب جو برای وی همراه آورد؟
در یک ظرف آهنی یا سربی و یا هر ظرف فلزی معمولی.
چه مقدار نان و چه مقدار آب جو باید همراه آورد؟
اهورامزدا پاسخ داد و گفت: دو قطعه نان خشک و یک مقدار آب جو – یا شربت جو – و از خوراک کم ممکن است ناتوان و ضعیف شود.
هرگاه وی را کودک لمس نماید باید دست‌ها و سپس تن کودک شستشو شود]( 5).
خویتودس یا ازدواج با ارحام (مانند خواهر و غیره) در آئین زرتشتی نیک شمرده شده و زرتشتیان بدان ترغیب گشته اند!
در ضمن یکی از استفتاء‌هایی که از هیربدان زرتشتی شده، پرسیده اند:
[اگر ازدواج با محرم با مادر یا خواهری باشد که امید به بچه‌دار شدن آنها نیست، آیا این یک «ازدواج با محرم» کامل محسوب می‌شود و اصولا حکم بر چنین ازدواجی چگونه خواهد بود؟ آیا ثواب هر ازدواج با محرم یکسان است یا بخش‌هایی از آن دارای مزیت بیشتری خواهند بود؟].
پاسخ هیربد زرتشتی چنین است:
[ازدواج با محرم، با هریک از سه (مادر، خواهر، دختر) قطع نظر از سن، ازدواج کامل محسوب می‌شود به این جهت اگر هم فرزندی به وجود نیابد، ثواب این ازدواج کاهش نمی‌پذیرد](6 ).
اینها نمونه‌های اندکی از احکام و شرایع زرتشتی است، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

(1 )- وندیداد، ترجمة دکتر موسی جوان، ص 128 [برای اطلاع بیشتر به جلد دوم وندیداد، با پژوهش آقای هاشم رضی، ص 652 نیز بنگرید].
( 2)- وندیداد، ترجمة دکتر موسی جوان، ص 140.
( 3)- وندیداد، ترجمة دکتر موسی جوان، ص 240.
( 4)- برای دیدن این حکم به وندیداد، ج 3، ص 725 با پژوهش آقای هاشم رضی نگاه کنید.
( 5)- وندیداد، ترجمة دکتر موسی جوان، ص 239.
(6 )- به کتاب روایت «اِمید اَشَوَهیشتان» صفحة 181 و 182 که به وسیلة خانم دکتر نزهت صفای اصفهانی از متن پهلوی به فارسی ترجمه شده نگاه کنید، ضمناً به جلد 2 وندیداد، با پژوهش آقای هاشم رضی، ص 925 به بعد هم بنگرید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذار

نظرات  

 
-11 #1 خود فروشیبینام 1391-11-28 20:24
حالا پس جواب منو بده اگر کسی به خانه شما حمله برد وبا خانواده ات هر ننگ و ناسزایی بکند تو به او چه میگویی (پهلوان)یا تا آخرین قطره خونت با او میجنگی.تو که به نیاکانت این چیزها را میگوی باید به تو چه گفت حتما همیشه پدر و مادرت را نیز مسخره میکنی البته صددرصد ایرانی نیستی چون یه زره در وجودت غیرت نیست .نیاکان ما اگر درست گفته باشند یا به گفته تو اشتباه باز این گفته ها مربوط به 6400 سال قبل از میلاد میباشد موقه ای که هیچ یک از این پیامبران نبوده اند. بعد از اینها خودت در کلامت نوشته ای حضرت زرتشت پس این گفته های خداوند است نه زرتشت.
وقتی تو که از خداپرستی دم میزنی چنین میگویی باید هم یکی مثل سلمان رشدی مارا مسخره کند چون خودمان میخواهیم که پدرانمان را مسخره کنیم. پس یکی هم باید ما را مسخره کند.
در پایان و ختم کلام این را میگویم قرآنتا به حال صدها نفر تفسیر کرده ایا همه این تفاسیر صحیح است و ما باید بگوییم چون فلان تفسیر قران اشتباهی دارد پس از دین خود برویم و مسیحی بشویم چون دین آنها بروز تر و update شده است .
"در کتاب ارتباط انسان با اسلام آمده که حضرت محمد به مردم گفته هر صبح صورتتان را با آب بشویید چون هنگام شب شیطان به صورت شما شاشیده است" این جمله را چگونه تفصیر میکنی
بازگو کردن
 
 
-8 #2 خود فروشیبینام 1391-11-28 20:24
حالا پس جواب منو بده اگر کسی به خانه شما حمله برد وبا خانواده ات هر ننگ و ناسزایی بکند تو به او چه میگویی (پهلوان)یا تا آخرین قطره خونت با او میجنگی.تو که به نیاکانت این چیزها را میگوی باید به تو چه گفت حتما همیشه پدر و مادرت را نیز مسخره میکنی البته صددرصد ایرانی نیستی چون یه زره در وجودت غیرت نیست .نیاکان ما اگر درست گفته باشند یا به گفته تو اشتباه باز این گفته ها مربوط به 6400 سال قبل از میلاد میباشد موقه ای که هیچ یک از این پیامبران نبوده اند. بعد از اینها خودت در کلامت نوشته ای حضرت زرتشت پس این گفته های خداوند است نه زرتشت.
وقتی تو که از خداپرستی دم میزنی چنین میگویی باید هم یکی مثل سلمان رشدی مارا مسخره کند چون خودمان میخواهیم که پدرانمان را مسخره کنیم. پس یکی هم باید ما را مسخره کند.
در پایان و ختم کلام این را میگویم قرآنتا به حال صدها نفر تفسیر کرده ایا همه این تفاسیر صحیح است و ما باید بگوییم چون فلان تفسیر قران اشتباهی دارد پس از دین خود برویم و مسیحی بشویم چون دین آنها بروز تر و update شده است .
"در کتاب ارتباط انسان با اسلام آمده که حضرت محمد به مردم گفته هر صبح صورتتان را با آب بشویید چون هنگام شب شیطان به صورت شما شاشیده است" این جمله را چگونه تفصیر میکنی
بازگو کردن
 
 
+5 #3 پاسخ: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتمنصور 1391-11-29 15:39
نقل کردن بینام:
.نیاکان ما اگر درست گفته باشند یا به گفته تو اشتباه باز این گفته ها مربوط به 6400 سال قبل از میلاد میباشد موقه ای که هیچ یک از این پیامبران نبوده اند. بعد از اینها خودت در کلامت نوشته ای حضرت زرتشت پس این گفته های خداوند است نه زرتشت.

سلام
نمی دونم دقیقا چی عصبانیت کرده دوست من. ما یک امری داریم به نام (( تحریف )) مطمئنا این سخنان زردشت نبوده ولی پیروان این آئین مثل پیروان یهودیت و مسیحیت به تدریج آئین خودشون رو تغییر دادن و در کتاب هاشون تریفاتی وارد کردن. پس اساسا این سخنان به شخص زردشت و اصل این آئین مربوط نمیشه بلکه مربوط به تحریفاتی هستش که پیروان این آئین و موبدانش به آن اضافه کرده ند. مشکل اینجاست که هنو متاسفانه کسانی هستن که به این کتاب های تحریف شده که این عقاید سست و بی معنی توشه اعتقاد دارن
بازگو کردن
 
 
+12 #4 پاسخ: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتمنصور 1391-11-29 15:44
نقل کردن بینام:

وقتی تو که از خداپرستی دم میزنی چنین میگویی باید هم یکی مثل سلمان رشدی مارا مسخره کند چون خودمان میخواهیم که پدرانمان را مسخره کنیم. پس یکی هم باید ما را مسخره کند.
در پایان و ختم کلام این را میگویم قرآنتا به حال صدها نفر تفسیر کرده ایا همه این تفاسیر صحیح است و ما باید بگوییم چون فلان تفسیر قران اشتباهی دارد پس از دین خود برویم و مسیحی بشویم چون دین آنها بروز تر و update شده است .


دوست من این برداشتتون هم اشتباه هست. از مسائلی که در این مقاله مطرح شده تنها یکی از آنها به چیزی غیر از وندیداد نسبت داده شده ( لطفا به منابع در پایان مقاله دقت کنید ) پس اساسا بحثی از تفسیرها و برداشت های دیگران از کتاب های مقدس زردشتیان نشده بلکه این مطالب در اصل این کتب ذکر شده است
بازگو کردن
 
 
+11 #5 پاسخ: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتمنصور 1391-11-29 15:51
نقل کردن بینام:

"در کتاب ارتباط انسان با اسلام آمده که حضرت محمد به مردم گفته هر صبح صورتتان را با آب بشویید چون هنگام شب شیطان به صورت شما شاشیده است" این جمله را چگونه تفصیر میکنی


بیاد ندارم که کتابی با نام ارتباط انسان با اسلام از مصادر و منابع تشریع اسلامی باشد ، تا از ما مسلمانان جواب این نوشته را بخواهید ، لطفا منبع دقیق را ذکر کنید تا انشالله جواب شافی دریافت کنید. موفق و موید در امان پروردگار من و شما
بازگو کردن
 
 
+3 #6 پاسخ: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتمحمد رضا وکیلی 1392-01-11 05:41
باسلام
دوست عزیز مطالب شما بسیار متین است . اما برای یک محقق برای بررسی متون دینی علومی لازم است . این مطالب که صد در صد خرافه است زمانی با عقول آن زمان قداست داشته . ومن بسیار ناراحت شدم که عده ای از جنابعالی ایراد گرفته اند که نشان میدهد بسیار بی اطلاعند . ولی من باشما موافقم در صورتی که بخواهید با خرافه پرستی بجنگید . آیین های مختلف پر از یاوه و خرافه است ولی ما باید با داشتن اطلاع از درون این آیین ها به روشنگری بپردازیم و ایشانرا به گونه ای که قرآن رهنمون شده فرجعوا الی انفسهم..... که حرکتی ابراهیمی میخواهد
انسان به دنبال حقیقتی از دیدگاه محدود خود میگردد که گاهی آنرا در مسیحیت و گاهی در بهائیت . ....... میابد اگر ما دلسوز باشیم زیبائیهای اسلام ناب را نشان میدهیم و ایشان را جذب میکنیم . حرف بسیار است و بنده به عنوان یک کارشناس علوم قرآنی مطالعات گسترده ای در حوزه ادیان و فرق دارم از سرگردانی انسان نگرانم .... با تشکر و امید موفقیت
بازگو کردن
 
 
-19 #7 ادرار گاوarian 1392-01-19 13:43
ادرار گاو از نظر علمی هم ثابت شده که کلی فواید برای انسان داره پس الکی زر نزن.
در ضمن ما از اون عرب های وحشی که یه گوسفند بیچاره رو الکی به اسم قربونی می کشن
بازگو کردن
 
 
-3 #8 ادرار گاوarian 1392-01-19 13:46
نقل کردن محمد رضا وکیلی:
باسلام
دوست عزیز مطالب شما بسیار متین است . اما برای یک محقق برای بررسی متون دینی علومی لازم است . این مطالب که صد در صد خرافه است زمانی با عقول آن زمان قداست داشته . ومن بسیار ناراحت شدم که عده ای از جنابعالی ایراد گرفته اند که نشان میدهد بسیار بی اطلاعند . ولی من باشما موافقم در صورتی که بخواهید با خرافه پرستی بجنگید . آیین های مختلف پر از یاوه و خرافه است ولی ما باید با داشتن اطلاع از درون این آیین ها به روشنگری بپردازیم و ایشانرا به گونه ای که قرآن رهنمون شده فرجعوا الی انفسهم..... که حرکتی ابراهیمی میخواهد
انسان به دنبال حقیقتی از دیدگاه محدود خود میگردد که گاهی آنرا در مسیحیت و گاهی در بهائیت . ....... میابد اگر ما دلسوز باشیم زیبائیهای اسلام ناب را نشان میدهیم و ایشان را جذب میکنیم . حرف بسیار است و بنده به عنوان یک کارشناس علوم قرآنی مطالعات گسترده ای در حوزه ادیان و فرق دارم از سرگردانی انسان نگرانم .... با تشکر و امید موفقیت

درسته اما باید احکام درست رو بررسی کرد
بازگو کردن
 
 
+13 #9 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتمحمد سعید 1392-05-11 04:02
نقل کردن arian:
ادرار گاو از نظر علمی هم ثابت شده که کلی فواید برای انسان داره پس الکی زر نزن.
در ضمن ما از اون عرب های وحشی که یه گوسفند بیچاره رو الکی به اسم قربونی می کشن

من هر چی گشتم ببینم این علمی که میگی ثابت کرده ادرار گاو فایده داره کجاست چیزی پیدا نکردم
فقط در منابع هندوها وجود داشت و زرتشتیا که هندیا به خاطر قداست گاو در دینشون اینو گفتن
در ضمن در مورد قربانی کردن حیوانات بهتره یه مطالعه ی کوچیک در مورد ادیان مهر پرستی و میتراییسم ایرانیان و البته جشن مهرگان انجام بدی که این اخری همین الانش هم همراه با قربانی کردن بین زرتشتیا جریان داره
در کل زرتشتیا فقط 4 روز در هر ماه گوشت مصرف نمی کنن
همه ی کشورا و اقوام به قول شما تاریخ کهن دارن
هیچ کس هم مخالف این نیست که ادم به تاریخش افتخار کنه
اما نمیدونم چرا در ایران این امر با افتخار به دین کهن تعمیم شده
ایینی که ازدواج محارم و حمام با ادرار گاو رو توصیه میکنه رو هر عقل سلیمی باید رد کنه
از خودتون بپرسید که اگه نعوذ بالله این احکام در دین اسلام موجود بودن چه بلبشو و تخریبی که راه نمینداختید ضد اسلام
بازگو کردن
 
 
-19 #10 jalebreza 1392-07-30 16:52
ولی‌ هیچ دینی به اندازه اسلام مدفون در خرافه نیست و هیچ عقل سالم این دینی که به عنوانه اسلام معرفی‌ میشود را قبول نمیکند
بازگو کردن
 
 
-4 #11 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتبهروز 1392-07-30 17:32
شاش گاو و ادرار گاوی که در متون بالا به آن اشاره شده در اصل به نام "پژاو" نامیده میشد و نحوه تهیه این ماده تحت شرایط خاصی بوده که تا آنجایی که در ذهن بنده مانده (از خاطرات تعریف شده توسط مادرم) به این صورت بوده است. گوساله تازه از شیر گرفته شده را به مدت چهل روز در قرنطینه قرار میداند و تنها غذای حیوان هندوانه و گیاهان خاصی بوده که تماماٌ تحت شرایط خاص و بهداشتی (البته بهداشت با تعریف آن زمان) توسط موبدان تهیه میگردید. حیوان با محیط خارج و دیگر حیوانات در تماس نبود و در طی این مدت فقط توسط افراد خاص خوراک داده میشده و هر روز برای حیوان نیایش ها و دعاهای مذهبی خوانده میشد. پس از چهل روز ادرار حیوان به حجم معینی گرفته شده و پس از اجرای مراسم مذهبی این ادرار درون شیشه ها در بسته قرار میگرفت و به مدت چهار سال در زیر خاک دفن میشد. پس از چهار سال ماده حاصله به نام "پژاو" بدست می امد که جهت ضد عفونی و همچنین به عنوان دارو برای رفع بعضی امراض استفاده میشده است. در بعضی از موارد ماده درون شیشه خراب شده و کیفیت لازم را نداشته که در این صورت معدوم میگردید. این ماده به علت اینکه روش تهیه آن بسیار مشکل بود بسیار با ارزش بوده، بسیاری از خانواده ها براحتی نمیتوانستند آن را تهیه نمایند و در آن زمان حکم داروی بیماری های خاص را داشته است.
در زمان حال که به لطف دانشمندان ما از امکانات پزشکی موجود بهره میبریم میتوانیم به عملکرد گذشتگان بخندیم و آنان را مسخره کنیم ولی در آن زمان و بر اساس دانش آن روزگار این ماده به عنوان ماده ضدعفونی کننده شناخته شده بود و استفاده از آن بسیار مقبول بوده است. بنده در سن حدود دوازده سالگی این ماده را دیدم و این خاطرات را در آن زمان شنیدم. بنده در خانواده موبدزاده زرتشتی به دنیا آمدم و این مطلب را فقط به امید روشن شده ذهن خوانندگان نوشتم. به امید روزی که تمامی انسانها برای کمک به یکدیگر قلم بزنند نه نابودی یکدگیر
بازگو کردن
 
 
+1 #12 بخوانگشتاسب 1392-08-21 15:33
ویرایش شد...
بازگو کردن
 
 
#13 COMMENT_TITLE_R E احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتGuest 1392-08-21 15:47
این نظر به وسیله مدیریت کل حذف شده
 
 
#14 COMMENT_TITLE_R E احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتGuest 1392-08-21 16:11
این نظر به وسیله مدیریت کل حذف شده
 
 
-1 #15 درخواست من از شمامهدی 1392-08-21 19:22
برادر من، چرا به آیین و دین عده ای حمله می کنی،
من به عنوان یک مسلمان، کار ناپسندیده شما را قبول ندارم. نباید تنش و ناخرسندی بین ایرانیان ایجاد نمود.
خواهش می کنم، در رفتار خود تجدید نظر نما. این عمل شما باعث واکنش تند جامعه زرتشتی می شود و آنها نیز به اسلام و مقدّسات ما توهین می کنند.
بازگو کردن
 
 
+9 #16 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتadministrator 1392-08-22 05:53
متاسفانه هنوز ملت ما جنبه ی آزادی رو نداره ، وقتی نظرات شما با آزادی منتشر میشه و مثل وب سایت های دیگه قبل از انتشار نظرات اونها رو بررسی نمی کنیم ، اما متاسفانه چنین نظرات رکیکی که کمترین شئون انسانی رو رعایت نمی کنن سبب میشه در این رفتار خود تجدید نظر کنیم و محدودیت های بیشتری رو بر روی نظرات داشته باشیم.
بازگو کردن
 
 
-18 #17 زرتشتهادی 1392-08-30 09:41
1- زرتشت اولین و آخرین پیامبر شرق است. همانظور که مشرق زمین یعنی قاره آسیا مهد تمدن و فرهنگ بشری بر روی زمین است.

2- مذاهب هند و چین و ژاپن هیچکدام دارای پیامبر و کتاب آسمانی نیستند بلکه جملگی مذاهب اساطیری و بدوی و بت پرست هایی هستند که بتدریج تحت الشعاع تعالیم حکیمان و عارفان و مصلحین تکامل یافته اند و همه آنها تحت الشعاع شریعت و حکمت زرتشت قرار داشته اند.

38- زرتشت جامع همه فضائل و کرامات و معجزاتی بود که در همه انبیا و اولیاء و دانشمندان و حکیمان در کتب آسمانی گزارش شده است. او براستی انسان کامل بود. و اینهمه را از نیکی کسب نموده بود.

قسمتی از کتاب " سرگذشت علیین (انسان کامل) - زرتشت - استاد علی اکبر خانجانی
بازگو کردن
 
 
+17 #18 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتمحمد 1393-02-01 22:06
با عرض سلام
در مورد این کلام اخر اقای هادی
اولا اینکه بنده مطالعه در مورد کتب, عقاید, و تفکرات خانجانی رو میذارم به عهده ی شما
شما اومدید از یه شخصی نقل قول کردید که هنوز مرجع و قابل اعتماد بودنش مورد سواله چون این اقا در هیچ کدوم از کتبش که بنده خوشبختانه یا متاسفانه مطالعه شون کردم شرحی شفاف از عقاید خودش نداده
یه جا میاد کلی تعریف و تمجید میکنه از پیامبر اسلام و عشق به ایشان رو شرط رسیدن به بهشت و عرش الهی میدونه در جای دیگه میاد میگه که تنها پیامبر مشرق زمین(اسیا) زرتشته
بگذریم از اینکه پیامبری و فرستاده ی خدا بودن زرتشت منتفیه
اکثرا اونو شخصی مثل بودا میدونن که یک مرشد اخلاقی بوده نه بیشتر حالا این اقا میگه تمام کمالات و اخلاقیات و معجزات تمام پیامبران دیگر رو داشته که گفتن, نوشتن و خوندن این جمله خنده داره.

میبینید که این اقا هنوز تکلیفش رو با خودش کاملا مشخص نکرده و کتبش پر از تناقضه پس خواهشا سعی کنید از منابع معتبرتر استفاده کنید دوست عزیز
نویسنده ی این مطلب اومد یه موضوعی رو بیان کرد که همونطورم که دیدید انکار نشد و حتی بعضیا تحسینش هم کردند این حرکات رو که ادم حمام ادرار بگیره مشکلی نداره
جنازه ی مردگان و عزیزانش رو در فضای باز بذاره اشکالی نداره
انسان بیاد با معارف خودش ازدواج کنه اشکالی نداره
من قصد ندارم بگم که این قوانینی که اشخاصی اونهارو به اسم دین زرتشت خطاب میکنن خوبند یا بد
من میگم خدایی که تمام ادیان اونو قبول دارن به ادم هدیه ی بسیار گرانبهایی به اسم عقل داده
احکام بالا رو یک انسان با عقل خودش سبک سنگین کنه میفهمه که واقعا خرافی و در بهترین حالت عجیب هستند
بازگو کردن
 
 
+16 #19 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتsaeed 1393-02-04 08:38
نقل کردن محمد:
با عرض سلام
در مورد این کلام اخر اقای هادی
اولا اینکه بنده مطالعه در مورد کتب, عقاید, و تفکرات خانجانی رو میذارم به عهده ی شما
شما اومدید از یه شخصی نقل قول کردید که هنوز مرجع و قابل اعتماد بودنش مورد سواله چون این اقا در هیچ کدوم از کتبش که بنده خوشبختانه یا متاسفانه مطالعه شون کردم شرحی شفاف از عقاید خودش نداده
یه جا میاد کلی تعریف و تمجید میکنه از پیامبر اسلام و عشق به ایشان رو شرط رسیدن به بهشت و عرش الهی میدونه در جای دیگه میاد میگه که تنها پیامبر مشرق زمین(اسیا) زرتشته
بگذریم از اینکه پیامبری و فرستاده ی خدا بودن زرتشت منتفیه
اکثرا اونو شخصی مثل بودا میدونن که یک مرشد اخلاقی بوده نه بیشتر حالا این اقا میگه تمام کمالات و اخلاقیات و معجزات تمام پیامبران دیگر رو داشته که گفتن, نوشتن و خوندن این جمله خنده داره.

میبینید که این اقا هنوز تکلیفش رو با خودش کاملا مشخص نکرده و کتبش پر از تناقضه پس خواهشا سعی کنید از منابع معتبرتر استفاده کنید دوست عزیز
نویسنده ی این مطلب اومد یه موضوعی رو بیان کرد که همونطورم که دیدید انکار نشد و حتی بعضیا تحسینش هم کردند این حرکات رو که ادم حمام ادرار بگیره مشکلی نداره
جنازه ی مردگان و عزیزانش رو در فضای باز بذاره اشکالی نداره
انسان بیاد با معارف خودش ازدواج کنه اشکالی نداره
من قصد ندارم بگم که این قوانینی که اشخاصی اونهارو به اسم دین زرتشت خطاب میکنن خوبند یا بد
من میگم خدایی که تمام ادیان اونو قبول دارن به ادم هدیه ی بسیار گرانبهایی به اسم عقل داده
احکام بالا رو یک انسان با عقل خودش سبک سنگین کنه میفهمه که واقعا خرافی و در بهترین حالت عجیب هستند

عزیزم صحبت از عقل کردن در مقابل کسانی که سوال رو با سوال و بحث رو با باز کردن یه بحث دیگه جواب میدن چندان معنا نداره
همین ازدواج محارم رو که شما اشاره کردید که حتی حیوانات هم اینکار رو انجام نمیدن اینا تاییدش میکنن و براش دلیل و منطق میارن که اقا چه میدونم میخوان خون پاک اریایی!!! رو حفظ کنن
حالا میخوای برای حمام با ادرار گاو که چیز سهل و کوچیکیه(البته در مقابل اون جنایت بزرگ ازدواج محارم و دفن نکردن و ترک کردن جنازه ها روی زمین) دلیل و مدرک نیارن و تاییدش نکنن؟؟؟
و بعد میان از یک شخص کاملا غیر معتبر برای ما نقل قول میکنن که بله ایشون بررسی کردن که فقط زرتشت پیامبره مشرق زمینه
امام علی در یه حدیث گفتن که: ما جادلني عاقل إلا غلبته وما جادلني جاهل إلا غلبني ...
یعنی: با هر عاقلی بحث کردم پیروز شدم
و نشد که در بحث با جاهلی پیروز شوم
الله به همراتون
بازگو کردن
 
 
-23 #20 مبارزه با نا حجقسعید 1393-02-04 14:03
ببین ناشناس یابیسواد یا عربزاده که یکی از دلایل توهینهات به مقدسات ما ایرانیان اینه : "محبوبیت رو به رشد و روز افزون تاریخ با شکوه قبل از اسلام در نزد نسل جوان آگاه و روشن فکر این سرزمینه" که کمر به همت رهایی از انگل خانمانسوز 1400 ساله بسته اند تا حداقل بچه هایشان مثل خودشون واجدادشون گرفتار دین تحمیلی اسلام و خرافات و قوانین ضد بشری و ضد زن آن نباشند و بتوانند ایرانی داشته باشند عاری از هر دین حکومتی و هر تعصب مذهبی ،دقیقا درکتون میکنم چرا دچار پریشانی و یاوه گویی شدین و رو آوردین به توهین و تحقیر تاریخ باشکوه ایران باستان قبل از اسلامتون ، داری افراط گرایی مذهبی و دیکتاتوری و نژاد پرستی خودتو ثابت میکنی با توهین و تمسخر بی دلیل تاریخ قبل از اسلام ایران و مقدسات ما ایرانیان ،ورود متجاوزانه و موزیانه نامبارک اسلام توسط اعراب وحشی و قتل عام ایرانیان رو نادیده گرفتین دو قرن کشتار و اجبار مسلمانان عرب بر اجداد مازرتشتی ما ایرانیان را نادیده گرفتین که به چه وضعیتی مجبور شدند اجداد ما دین غیر انسانی و عجیب اعراب مسلمون رو جایگزین دین پاک و یکتاپرستی زرتشتشون کنند دوست عزیز ایرانیان قبل از تحمیل اسلام هزاران سال یکتاپرست و بودند و اهورامزدای زرتشت رو به عنوان آفریدگار جهان هستی میپرستیدند و با سه اصل پندار نیک و گفتار نیک و کردار نیک پیامبر خودشون هزاران سال قبل از تحمیل اسلام با عظمت زندگی کردند ،پس با توهینهاو تمسخرهای عرب زاده هایی مثل تو دریای شکوه ایران باستان و تاریخ قبل از اسلام ما ایرانیان نجس نمیشه و نخواهد شد و کور خوندی اگه فکر میکنی ایران عربیسته میشه ، 1400 سال نتونستین عربیسته کنید ایران رو چون دیگه دوران خرافات و زورگویی و تعصبات مذهبی به سر رسیده جهان دیگه نمیپذیره دیگه آخرین نفسهای اسلام و خرافاتشه اول از ایران جارو و پاک میشه این انگل 1400 سالتون و بعد از کل جهان تا انسانهای دنیا از کشتار و وحشی گریها و طالبانها و القاعده ها و حزب الله ها و انتحاریها و خرافات اسلام نامبارک واهریمنی نجات پیدا کنن، در ضمن جناب ناشناس دشمن ایران و ایرانی : اصلا بر فرض محال که خشایار شاه ستمگر خودستا ،ضالم ،بد بد بد ،خب حالا من ایرانیم و چون خشایار شاه ایرانی بوده من دوسش دارم اصلا من نژاد پرستم از تو که زور میزنی اسلام و مسلمونای متجاوز رو که 200 سال وحشتناک اجداد منه ایرانی را با کشتار و تجاوز مجبور به جایگزین کردن اسلام به جای دین زرتشتی پاکشون کردند که گناهم بیشتر نمیشه که ،تو میخوای اسلام رو از ایران و بزرگان تاریخ ایران بالاتر بدونی ؟!شما خیلی بیجا میکنی به خشایار شاه توهین کردی چرا به مقدسات منه ایرانی توهین میکنی ؟چطور تا ازحقایق و پرونده زشت و سیاه بدون سانسور اسلام و شخصیتهاش حرف زده میشه سریع حمله میکنین طرف بدبخت رو دستگیر و تهدید و فحش بارون و اعدام میکنین ولی به خودتون اجازه میدین به خشایارشاه ومقدسات ما ایرانیها توهین و جسارت کنین ؟!!پیامبر شما کشتار نکرده ؟! دروغ نگفته ؟! من ایرانی باید بیام توهین به مقدسات مسلمونا کنم ؟ این درسته ؟ چرا مقدسات ما ایرانیها و زرتشتیها رو بی ارزش میدونین ولی برای خودتونو مقدس؟! چراااا!!!؟؟؟؟چج وریاس راستی ؟؟اصلا یه سوال ناشناس مسلمون ازت یه سوال دارم: اسلام چرا باید فراتر از ایران ما باشه؟؟؟؟!!!!! لطف کن جواب سوالمو بده البته با توجه به عذاب 1400 ساله ای که ما ایرانیان و اجدادمون 14 قرنه آزگاره که متحملیم از برکات! و منافع! اسلام و مسلمونای متجاوز و خرافات و نابودی تاریخ چند هزار سالمون توسط اسلام نامبارک و مسلمانان متجاوزی که برای تجاوز و غارت و نابودی شکوه و جلال و دین اجداد ما ایرانیان (زرتشت )به این سرزمین با موذی گری و فرصت طلبی از ضعف ساسانیان سوء استفاده کردند و شهر به شهر ایرانمونو مورد کشتار و تاخت و تاز و غارت و تجاوز قرار دادند و با وحشتناکترین شکنجه ها و کشتارها و تجاوزها ایرانمون و اجداد زرتشتی ما رو 200 سال (دو قرن سکوت)مجبور به تحمیل و پذیرش ننگ مسلمان شدن و خروج از دین خوب زرتشتشون کردند من یه جوون 27 ساله هستم که خوب تاریخ بدون سانسور اسلام نا عزیز و ایران عزیزمو مطالعه کردم و به هیچ کس اجازه نمیدم هیچ شخص و هیچ قدرتی اسلام نا عزیز رو از ایران عزیزم ((فراتر!!!!)) بخونه جناب برادر ناشناس نا آگاه منتظر جوابت هستم. نه اسلام نه قرآن (که اصلا گفته خداوند نیست)، نه غزه نه لبنان ،جانم فدای ایران .
بازگو کردن
 
 
+21 #21 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتsaeed 1393-02-04 22:32
با سلام خدمت اقای 27 ساله ی تاریخ خوان
همین اول باید به یک نکته اشاره کنم که کسی که قصد بحث مناظره و یا خواندن تاریخ داره باید از منابع بی طرف یا منابع طرف مقابل نقل قول کنه
اینی که شما میاید از کتابهای ایرانی زرتشتی نقل قول میکنید یک مقدار مصداقیتتون رو زیر سوال میبره
دوما اگه به اسلام میگید ضد زن بهتره یه سر به همون دین زرتشت بزنید.
در زیر چند مورد رو با ذکر منبع میگم خواهش میکنم اگه واقعا طالب حقیقت و فهمیدن تاریخ هستی جانبدارانه رفتار نکن/

1-شوهر حق داشت یگانه زن خود را یا یکی از زنانش را (حتی زن ممتاز خود را) به مرد دیگری که بی‏آنکه قصوری کرده باشد محتاج شده بود بسپارد (عاریه بدهد)، تا این مرد از خدمات آن زن استفاده کند؛ رضایت زن شرط نبود. در این صورت شوهر دوم حق دخل و تصرف در اموال زن را نداشت و فرزندانی که در این ازدواج متولد می‏شدند، متعلق به خانوادة شوهر اول بودند و مانند فرزندان او محسوب می‏شدند… این عمل را از اعمال خیر می‏دانستند و کمک به یک هم دین تنگدست می‏شمردند.

خلاصه این است که برای اینکه نام خانواده‏ها محفوظ بماند و اصل مالکیت خاندانهایی که حق مالکیت داشته‏اند متزلزل نشود و ثروتی که از آنها باقی می‏ماند به دست بیگانه نیفتد، اگر کسی می‏مرد و فرزند پسری از او باقی نمی‏ماند و به اصطلاح اجاقش کور می‏ماند، «ازدواج نیابی» بعد از قوتش انجام می‏دادند.

در باب ارث مقرر بود که زن ممتاز و پسرانش یکسان ارث ببرند. به دختران شوهر نکرده نصف سهم می‏دادند. چاکر زن و فرزندان او حق ارث نداشتند، ولی پدر می‏توانست قبلاً چیزی از دارایی خود را به آنان ببخشد یا وصیت کند که پس از مرگ به آنان بدهند. (ایران در زمان ساسانیان/ کریستین سن /۳۵۷٫)

2-ازدواج با محارم که سنتی رایج بوده [و] در آن عهد و از دوران پیشین سابقه داشته است روی همین اساس قرار داشته است؛ یعنی خاندانها برای اینکه مانع اختلاط خون خود با بیگانه و افتادن ثروت خود در اختیار بیگانه بشوند کوشش می‏کرده‏اند تا حد امکان با اقربای نزدیک خود ازدواج کنند، و چون این عمل بر خلاف مقتضای طبع بوده، با زور و قدرت مذهب و اینکه اجر و پاداشش در جهان دیگر عظیم است و کسی که امتناع ورزد جایش در دوزخ است، آن را کم و بیش به خورد مردم می‏داده ‏اند.
هرودوت دربارة طبقة اشراف عهد هخامنشی می‏گوید:

« هر کدام از آنها چند زن عقدی دارند ولی عدة زنان غیرعقدی بیشتر است.» (مشیرالدوله، تاریخ ایران باستان، جلد ششم، چاپ جیبی/ ۱۵۳۵٫)

3-استرابون دربارة همین طبقه می‏گوید: «آنها زنان زیاد می‏گیرند و با وجود این ، زنان غیرعقدی بسیار دارند.» (همان ص ۱۵۴۳)

4-به موجب متون زرتشتی ساسانی و به ویژه «ماتیگان هزار دادستان»، زنان اموال و مایملک مرد دانسته می‌شده‌اند و بهایی معین داشته‌اند. بهایی که معمولاً برابر با قیمت یک مرد برده، یعنی در حدود ۲۰۰۰ سکه نقره بوده است. این نکته همچنین از نخستین شواهد پیدایی برده‌داری در ایران عصر ساسانی حکایت می‌کند (بنگرید به مدخل «برده و برده‌داری» Barda and Bardadari در دانشنامه ایرانیکا)



5-زندانی کردن زنان به هنگام زائیدن طفل مرده نیز رایج بود. در این هنگام مزداپرستان می‌باید در جایی بی‌آب و علف، اتاقکی بسازند و زن را به آنجا ببرند. زن موظف بود در آن اتاقک چند جام از آمیخته پیشاب گاو نر با خاکستر را بنوشد در حالیکه تا سه روز حق نوشیدن آب را نداشته است (وندیداد، از مجموعه اوستا، گزارش استاد جلیل دوستخواه، جلد دوم، ص ۷۱٣ تا ۷۱۶).

6-زندگی زناشویی زن نیز زیر نفوذ عمیق موبدان بود. دختر موظف بود در سن ۹ سالگی با شوهری که برایش انتخاب می‌کرده‌اند، ازدواج کند و اگر به مدتی طولانی از اینکار سرباز می‌زند و زندگی بدون شوهر را ترجیح می‌داد، سزاوار مرگ بود. این مجازات همچنین برای زنی که به قهر شوهر خود را ترک گفته بود نیز در نظر گرفته می‌شد (شاهنشاهی ساسانی، تورج دریایی، ترجمه مرتضی ثاقب‌فر، ص ۱۷٣ تا ۱۷۵).

7-زنان می‌باید سه بار در روز در برابر شوهران خود زانو می‌زدند و می‌پرسیده‌اند که آقایش دوست دارد امروز چه کاری برایش انجام شود. با این حال، زنان حق تقاضای طلاق و حق تصرف جهیزیه خود را داشته‌اند. اما پس از طلاق حق گرفتن منافع مترتب بر اموال و جهیزیه خود را نداشته‌اند. مردان طبقه اشراف می‌توانسته‌اند بدون محدودیت زنان متعدد بگیرند. به هر تعدادی که امکانات مالی نگهداری از آنان را داشته باشند. همچنین مردان می‌توانسته‌اند تا در صورت فقر و ناتوانی زن خود را بفروشند و یا در صورت ناباروری خود، آنان را برای مدتی معین در اختیار مرد دیگری بگذارند و در واقع اجاره دهند (ماتیگان هزار دادستان، بخش سوم).

8-کلیه زنان(خوب و بد) اصولا سرشت اهریمنی خود را دارند زیرا زنان نیک که حیض میشوند و دختران مرد ندیده که اصالت نیافته اند حق ندارند از نذری ایزدان و امشاسپندان (در جشنها) بخورند. یشتها 2 /197 /10 / 54

9- « اهورا مزدا زنان را به نیکوکاری واگذاشت ، اما زنان گریختند و به اهریمن روی آوردند . مزدا چاره ای اندیشید و نرسه خدای نر پانزده ساله را آفرید و او را برهنه در پی اهریمن آویخت تا زنان به او روی کنند و چنین شد و نخستین ختودت اهریمنی حاصل گشت . از این روی زنان زادۀ اهریمن و اهریمنی منش هستند . مزدا یار نیکو مردان است و اهریمن یار زنان . مزدا کوشید تا مردان نیک را از زنان دور دارد. در پی درگیری مزدا با اهریمن ، اهریمن شکست خورد و بی هوش شد . دیوان نتوانستند اورا به هوش آورند . جهی دختر اهریمن پدر را به هوش آورد . اهریمن سر جهی را بوسید . بازده این بوسه ، خون حیض بود که از جهی پدیدار گشت.. اهورا به زن گفت با آنکه پتیاره هستی و از جنس جهی دختر اهریمن میباشی تورا آفریدم ، تورا یاری میکنم زیرا مرد از تو زاده میشود ، با وجود این مرا آزار خواهی داد . اگر مخلوقی می یافتم که مرد از او زاده شود تو را نمی آفریدم . هرچه گشتم چیزی نیافتم که مرد از او زاده شود جز زنی که از جنس جهی پتیاره دختر اهریمن بود . ».ک : وندیداد 2/972 975 1286 -+ بندهشن هندی

10-در میراث دینی دوران تاریخی، به ترتیب : مال و کالای ماده و چارپای ماده و زن در کنار هم قرار گرفته اند : در احکام دینی آمده است : « مردی که دختری را آبستن کرده همه را فرض است تا از آن نگهداری بکنند که کودک برسد . همه مسئول همۀ زایمان های مادگان دوپا و چارپا هستند. آن دوپا، دختر است و آن چارپا ، ماده سگ است».« اگر مردان هم دین یا برادران یا دوستان از یکدیگر خواسته (=مال و ثروت) ، یا زن یا خرد خواهند باید که خواسته (=مال و ثروت) دهند و زن به نکاح او برسانند و کلام مقدس به آن بیاموزانند»وندی داد3 /1481 /15 / 19.+1/462 /4 / 44.

11-گفته میشود که استقراض زنان نیز بخشی از فرهنگ اشرافیت ایرانی بوده و انگیزه جنسی و عشقی صرف نداشته بلکه نیاز به نیروی کار بوده و انگیزه های اقتصادی و بهره کشی داشته است :

« فرزندانی که تولید میشده اند گاه بفروش میرسیدند ، واین منبع درآمدی برای پدر بود .زن و کودک و برده یک عنوان حقوقی داشتند »-وندیداد1 /507 ، 508 -> دینکرد37 /7. +8 /20 ،126.

اقای محترم
من خدایی نکرده نمیخوام تاریخ و فرهنگت رو زیر سوال ببرم
اما ایین زرتشت مثل تمام ایینهای غیر اسمانی دارای نقص های عدیده ایه چون توسط انسان نوشته شده است

ایراداتی که در اجرای اسلام میبینی رو به دین مبین اسلام نسبت نده
بازگو کردن
 
 
+10 #22 گل گفتی برادر عزیزممحمد 1393-02-06 21:21
قبل از هر چیز برادر saeed خواستم ازت تشکر کنم که محترمانه و نه به زبان این دوستمون جواب منطقی و مستندی دادید

اقای محترمی که میای به اسلام توهین میکنی و میدونم که حتی یک ذره از این دین و حتی از اون به اصطلاح دین عزیزت دین زرتشت چیزی نمیدونی چون اگه مطالعه ت رو بیشتر میکردی میفهمیدی که زرتشت بیشترین جنایت رو در حق زنان انجام داده نه اسلام

و چیزی از اسلام نمیدونی چون اگه قران رو خوانده باشی میفهمی که دین اسلام بهترین رفتار در برابر بقیه ی ادیان با زنها داره

اما امان از جهل و عدم اطلاع و عدم مطالعه

به قول یکی از دوستان که بالا صحبت کرده بودن اگه قانون کثیف و تهوع اوری مثل ازدواج محارم نعوذ بالله جز قوانین اسلام بود چه کمپینهایی که بر علیهش راه نمینداختید اما حال که جز قوانین شماست در کمال تعجب از این قانون دفاع میکنید

اسلام خانم ها را در بالاترین مقام میداند و بهشت را زیر پای انان میداند و با کمک بزرگ زنانی مثل حضرت فاطمه , حضرت زینب و حضرت خدیجه پابرجا و مستحکم شد در حالی که زرتشت انهارا پتیاره ی اهریمنی و هم رده با ماده سگ میداند

ایا دینی که مادران و خواهران و دختران شما را به این دید مینگرد باید قبول داشت؟

دست بردارید از تعصب بیجا و متحجرانه
هیچکس منکر تاریخ ایران نمیشود و نمیتواند منکر بشود اما این که دینی قدیمیتر باشد نشان برحق بودن ان نیست و دین زرتشت نیز مانند تمام ادیان ساخت دست بشر دینی پر اشتباه و بی منطق میباشد
بازگو کردن
 
 
+3 #23 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتمژگان 1394-02-02 06:55
در اسلام هم خیلی مسائل مطرح شده که دلیل موجهی برای آن بیان نشده, ما حکمت بعضی چیزهارانمیدانیم . مثلا چرا باید غسل کرد در حالیکه حمام همان کار غسل را انجام میدهدوچراباید شستن دست و صورت برای خواندن نماز را به ترتیب خاصی انجام دادکه به آن وضو میگوییم. وخیلی چیزها که علت آنها را نمیدانیم ولی چون دستور دین است انجام میدهیم. چرا باید دیه زن کمتر از مرد باشد درحالیکه امروز خیلی زنان گرداننده چرخ زندگی هستند و خیلی مردها گوشه ای خمار افتاده اند درحالیکه یک مرد معتاد دیه اش از یک زن زحمتکش بیشتر است آیا این قوانین اسلامی اشکال ندارند.
بازگو کردن
 
 
+2 #24 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتبهار 1394-02-21 16:06
ببخشید اما خوبه منم بگم مسلمانان قانون ندارن؟ شما دوس داری؟ من خودم نیمی از قانون های این دین و میدونم چون خودم زرتشتی ام.اول بپرس بعد تهمت بزن که جواب داشته باشی
بازگو کردن
 
 
+1 #25 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتبهاره 1394-04-04 10:39
مطمئن باشین ایرادهایی که شما از دین زرتشت میگیرین وارد نیست. چون حضرت زرتشت پیامبر و فرستاده خدا بوده و در واقع شما از خدا ایراد میگیرین. مطمئن باشین اون زمان هم یه آدم احمقی پیدا شده و یه مقدار چرت و پرت گفته. از همه اینها گذشته در طب سنتی از ادرار گاو برای درمان استفاده میکردن که هنوز هم بین هندو ها رواج داره. تازه تو بعضی از روستاهای ایران برای درمان نازایی و خیلی چیزهای دیگه از مدفوع گاو استفاده میکنن.
بازگو کردن
 
 
+3 #26 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتمحمدرضا 1394-04-14 07:45
نقل کردن مژگان:
در اسلام هم خیلی مسائل مطرح شده که دلیل موجهی برای آن بیان نشده, ما حکمت بعضی چیزهارانمیدانیم. مثلا چرا باید غسل کرد در حالیکه حمام همان کار غسل را انجام میدهدوچراباید شستن دست و صورت برای خواندن نماز را به ترتیب خاصی انجام دادکه به آن وضو میگوییم. وخیلی چیزها که علت آنها را نمیدانیم ولی چون دستور دین است انجام میدهیم. چرا باید دیه زن کمتر از مرد باشد درحالیکه امروز خیلی زنان گرداننده چرخ زندگی هستند و خیلی مردها گوشه ای خمار افتاده اند درحالیکه یک مرد معتاد دیه اش از یک زن زحمتکش بیشتر است آیا این قوانین اسلامی اشکال ندارند.


در فقه اهل سنت دیه زن و مرد برابره و هیچ تفاوتی نداره
بازگو کردن
 
 
+1 #27 تذکرعلی۲۴ 1394-04-29 07:29
بهاره خانم زرتشت خودشدپیامبرخوبی بوده ولی دینش تحریف شده.. اسلام و پیامبرش به زمان ما نزدیکترن و قرآن تحریف نشده.. نباید نژاد پرست بود
بازگو کردن
 
 
+2 #28 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتبينام 1394-05-02 13:24
ازدواج با محارم افسانه است
بازگو کردن
 
 
+1 #29 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتمحمد 1394-06-15 07:37
نقل کردن بينام:
ازدواج با محارم افسانه است

افسانه ای که میگید به صراحت در گاتها بیان شده
یه سر به کتاب کریستن سن ایران در زمان ساسانیان بزنید
شما دارید به کتابی اقتدا می کنید که قدیمی ترین نسخه ی کشف شده ی آن در جهان مال 18 قرن بعد مرگ زرتشته که در این فاصله هزاران که نه بلکه میلیونها تغییر و انحراف در این کتاب به( فرض محال کامل )وارد شده است
در ضمن اگه شما به عنوان یک زرتشتی نمی دونید گاتها چیه یه توضیح کوچیک بدم که گاتها یکی از قسمتهای کتاب ایین زرتشت (اوستا) هست که مهمترین قسمتش هم هست چون احکام در اون ذکر شدن
حداقل قبل صحبت کتاب آیین خودتونو مطالعه کنید
بازگو کردن
 
 
+3 #30 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتعلی 1394-06-19 10:00
زنده باشيد حق رو بايد پذيرفت
بازگو کردن
 
 
-1 #31 مهمترحمید 1394-07-13 12:39
با سلام خدمت دوستان
منم با نظر مژگان موافقم
من مسلمان و شیعه هستم. اکثر کسانی که به ادیان آسمانی ایراد میگیرند به احکام آن گیر میدهند. که کاریست بس اشتباه.
به احکام دین خودم هم دیدم بسیاری ایراد گرفته اند.
نباید به ادیانی که پیروانش به آسمانی بودن دینشان اعتقاد دارند ایراد احکامی گرفت.
هر کسی اعتقاد داره احکام دینش رو خدا تعیین کرده هرچیزی که باشه قبول میکنه و مقدس میدونه.
شاید روحیات من بهم بگه ازدواج با محارم زشته ولی کسی که با قداست از این موضوع یاد کرده خیلی هم زیبا بدونه.
یا شاید کسی باشه که دیه زن که نصف مرد هست رو بی انصافی بدونه ولی بنده اون رو حکم خداوند مستند به قرآن (که بی مانند هست) حکیمانه و عادلانه بحساب میارم.
دوستان عزیز اگه میخواهید به دینی ایراد بگیرید به احکامش کاری نداشته باشید که کاری نابخردانه هست. باید اصول اعتقادی و مستندات دین رو بررسی کنید. اگه مطمئن شدید که دین ریشه الهی و از طریق معصوم بدستتون رسیده اطاعت کنید.
بنده طی تحقیقاتم دین اسلام رو مستند یافتم و احکام و رسومش هم بسیار مقدس میدونم و اگه کسی از روی بی عقلی تمسخرشون کنه خودش رو پیش چشمم ذلیل و بی خرد نشون داده
موفق و پیروز باشید
بازگو کردن
 
 
-5 #32 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتايليا ملك زاده 1394-07-25 18:38
اقاي مصطفي حسيني طباطبايي ، اولند دين زرتشت خرافات نيست بلكه واقعيت هم هست اون دين اسلام هست كه خرافاته و عيب و ايراد داره .
دومند كه عرب هاي لاش خور و كصافت بودن كه دين اسلامو اوردن در ايران اگر نمي اوردن باز هم اينطور صحبت ميكردي و ميگفتي دين زرتشت خرافاته
بازگو کردن
 
 
+2 #33 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتا 1394-08-03 21:58
اصیل ترین و واقعی ترین قسمن اوستا گاتها میباشند که سروده خود زرتشت میباشند

کتابهای دیگر هزاران سال دیرتر نوشته شهاند

در گاتها که سروده زرتشت هستند

هوم (من برداشت کردم همان شراب است) نو شیدنی متعفن و کثیف ذکر شده و زرتشت از اهورمزدا خواستار نابودی ان شده است

ازدواج با محارم به هیچ عنوان دستور زرتشت نیست و خود او و دخترش با محارم ازدواج نکردهاند

بنا به متن قران دین زرتشتی یک دین اسنانی و همردیف مسیحین و یهودیت ذکر شدهاست. مجوس معرب شده مغوس (مغ ها) به همراه سایر دینهای ابراهیمی درتقابل با کافرین و مشرکین امده است
بازگو کردن
 
 
+1 #34 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتساسان 1394-08-04 10:28
اهورا مزداي پاك سرشت شمارو به راه راست هدايت نمايد.آمين
بازگو کردن
 
 
-2 #35 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتمحمد 1395-02-10 23:47
دوستان دین زرتشت مربوط به چند هزار سال پیش است ... الان فکر کنید چند هزار سال دیگر کتابهایی از اسلام نوشته شوند طبق آئین اسلام سوال این است آیا کتابی که در ایران نوشته شود طبق اعتقادات ایرانیان با کتابهای اهل سنت و کتابهایی که ممکن است داعش بنویسد یک قانون دارند ولی همه به نام اسلام چاپ میشوند چون در این مناطق اسلام هست شاید دین زرتشت مثل الان که خیلی ها اسلام را مورد تمسخر قرار میدهند آن زمان هم شاید دین زرتشت دشمنانی داشته ... من خودم شیعه هستم ولی این موضوع اثبات شده چه بین ایرانیان و چه بین غربیها که ازدواج با محارم در دین زرتشت اشتباه ترجمه بوده و منظور ازدواج با خویشاوندان بوده است که خود ما هم الان همین اعتقاد رو داریم که با فامیل وصلت کنیم و حتی در بعضی متون زرتشتی آمده که پیمان همسری پسر عمو و دختر عمو را در بهشت میبندند... در ضمن تو اون زمونه بی اب و علف این اعتقادات و داشتن دین کم چیزی بوده من فکر میکنم تا قبل از پیامبر یعنی پیامبران پیشین وقتشان رو فقط صرف آشنایی انسان با خدای یکتا کردن و به حلال حرام و پاک و نجس بودن و مشروب خوردن افراد شاید شاید شاید کاری نداشتن به جز تعداد اندکی از ایرانیان که واقعا خدا رو درک کردن و دین کم کم کامل شده پس با نهایت احترام به دین مقدس اسلام در آن زمان زرتشت هم کم کاری نکرده ...امیدوارم اگر اشتباه از این حقیر سر زده منو به بزرگواری خودتون ببخشید ...زنده باد ایران
بازگو کردن
 
 
+4 #36 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتمحمد 1395-03-05 21:53
نقل کردن ايليا ملك زاده:
اقاي مصطفي حسيني طباطبايي ، اولند دين زرتشت خرافات نيست بلكه واقعيت هم هست اون دين اسلام هست كه خرافاته و عيب و ايراد داره .
دومند كه عرب هاي لاش خور و كصافت بودن كه دين اسلامو اوردن در ايران اگر نمي اوردن باز هم اينطور صحبت ميكردي و ميگفتي دين زرتشت خرافاته


اولا باید مرحبا بگم به فهم و شعورت برادر و همین لحن و ادبیات صحبت کردنت خودش کافیه ولی من هم خواستم مزید بر این یه صحبت کوچیک کنم در جواب صحبتهای خردمندانه ات!!!!
من در مورد قسمت اول کاملا باهاتون هم عقیده هستم
دین زرتشت اصلا افسانه نیست چون اگه بگیم افسانه است داریم بهش لطف میکنیم. احکامی که در بالا دوستمون با ذکر منبع و مستند ارائه داد (مبنی بر وجود ازدواج با محارم و دفن نکردن مردگان و استحمام با ادرار گاو) رو شما میتونید انکار کنید ولی مصداقیتشون خراب نمیشه چون وجود داشتند و حتی دارند و انکارش کار بی فایده و نابخردانه ایه پس سعی کنید به جای انکار اونارو توجیه کنید که اونم غیر ممکنه پس در هر دو صورت یه جای کار میلنگه.
در مورد قسمت دومتونم لطف کنید ایراداتی که شما فکر میکنید در اسلام وجود داره بیان کنید که ان شاء الله من یا بقیه دوستان شما رو روشن کنیم.

خدا شما و همه ما رو به راه راست هدایت کنه
بازگو کردن
 
 
+1 #37 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتسیدعلیرضابحری 1395-10-10 10:08
نقل کردن arian:
ادرار گاو از نظر علمی هم ثابت شده که کلی فواید برای انسان داره پس الکی زر نزن.
در ضمن ما از اون عرب های وحشی که یه گوسفند بیچاره رو الکی به اسم قربونی می کشن

شما بزن، بعد دقیقا طبق کدام نظر ثابت شده علمی شاش گاو برای انسان فواید داره، یکی از فوایدش رو بگو،، اونوقت شما چقدر نژاد پرستی عرب های وحشی! گوسفند بیچاره!! تعصب آدم رو کور میکنه یعنی عربها در تمام دنیا گوشت گوسفند میخورن؟ یعنی اروپاییها آمریکاییها آفریقاییها آسیاییها و استرالیاییها گوشت نمیخورن؟ اگر قربانی بده پیشنهاد میکنم یه سری درباره قربانی کردن به کتب هندوها بزنی و یا قربانی برای مجازات کشتن یک سگ در زرتشتی گری بزنی اونوقت میفهمی وحشی کیه،، البته این اظهارنظر شما آمیزه ای از جهل و تعصبات ملیگرایانه که با بیسوادی مفرط آمیخته شده، پیشنهاد میکنم کمی تحقیق کنید و بدنبال دریافتن حق و حقیقت باشید
بازگو کردن
 
 
0 #38 RE: احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشتسیدعلیرضابحری 1395-10-10 10:28
نقل کردن محمدرضا:
نقل کردن مژگان:
در اسلام هم خیلی مسائل مطرح شده که دلیل موجهی برای آن بیان نشده, ما حکمت بعضی چیزهارانمیدانیم. مثلا چرا باید غسل کرد در حالیکه حمام همان کار غسل را انجام میدهدوچراباید شستن دست و صورت برای خواندن نماز را به ترتیب خاصی انجام دادکه به آن وضو میگوییم. وخیلی چیزها که علت آنها را نمیدانیم ولی چون دستور دین است انجام میدهیم. چرا باید دیه زن کمتر از مرد باشد درحالیکه امروز خیلی زنان گرداننده چرخ زندگی هستند و خیلی مردها گوشه ای خمار افتاده اند درحالیکه یک مرد معتاد دیه اش از یک زن زحمتکش بیشتر است آیا این قوانین اسلامی اشکال ندارند.
،،اگر مرد معتاد بمیرد دیه دو برابری به زن میرسد ولی اگر آن زن زحمتکش بمیرد نصف دیه به آن مرد معتاد میرسد،، حالا این به نفع زنه یا مرد

در فقه اهل سنت دیه زن و مرد برابره و هیچ تفاوتی نداره
بازگو کردن
 

اضافه کردن نظر

در متن نظرات خود از هرگونه توهین به دیگران خودداری کرده و صرفا نظر خود را مرقوم بفرمایید.


کد امنیتی
تازه کردن

آخرین نظرات

آخرین پیامک ها

شبی با قرآن(1393/08/22) 1393-08-22 - سلام خدا بر شما * و در زمین کوههای...
شبی با قرآن(1393/08/15) 1393-08-15 - سلام اسلام دین صلح است *اي كساني ...
شبی با قرآن(1393/08/08) 1393-08-08 - سلام *اميد است پروردگارتان ( بعد ...

ورود نویسندگان

شبی با قرآن

  • در بخش شبی با قرآن تذکره پیامک های ارسالی هر هفته به همراه تفسیر آیات هفته ، همزمان با ارسال پیامک ها قرار داده خواهد شد تا بدین سان امکان دسترسی به پیامک ها از طیق اینترنت نیز فراهم شود.
  • پیامک های هفتگی

بخش اخبار

  • در بخش اخبار تذکره تلاش خواهد شد تا جدیدترین اخبار و رویدادهای جهان اسلام به سمع و نظر خوانندگان گرامی برسد.
  • ورود به بخش اخبار

بخش دانلود

  • در بخش دانلود تذکره تلاش خواهد شد تا امکان دانلود و مشاهده ی آنلاین انواع فایل های صوتی و تصویری و کتاب و نرم افزار اسلامی فراهم شود تا بدین گونه قدمی در راستای نشر فرهنگ اسلامیمان برداشته باشیم
  • ورود به بخش دانلود

مقالات تذکره

  • در بخش مقالات تذکره تلاش خواهد شد افزون بر تولید مقاله یکی از قوی ترین آرشیوهای مقاله برای سایت های اسلامی ایجاد شود تا امکان دسترسی به حجم وسیعی از مقالات در کمترین زمان ممکن فراهم شود.
  • ورود به بخش مقالات
شما اینجا هستید: خانه مقالات ادیان و فرقه ها زردشتیت احکام و رسوم خرافی در آئین زرتشت